مقالات

تفاوت و کاربرد تینر فوری و تینر روغنی چیست ؟

تفاوت تینر روغنی و فوری

تینر مایع شیمیایی است که معمولاً از این مایع برای رقیق کردن رنگ‌ها استفاده می‌شود. تینر در کنار رقیق کردن رنگ، به افزایش سرعت تبخیر رنگ هم کمک می‌کند. تینر در انواع مختلفی مانند تینر فوری، تینر روغنی، تینر پلی اورتان، تینر اپوکسی و … در بازار موجود است.

کاربرد تینر روغنی چیست؟

تینر روغنی یکی از انواع تینر است که از آن برای حل کردن یا رقیق کردن رنگ‌های روغنی استفاده می‌شود. رنگ‌های روغنی هم یکی از انواع رنگ است که معمولاً از این رنگ‌ها برای پوشش سطوح فلزی استفاده می‌شود. به‌عنوان مثال درب ورودی فلزی حیاط خانه شما احتمالاً با رنگ روغنی رنگ شده است.

برای رقیق کردن (حل کردن) رنگ روغنی از تینر روغنی استفاده می‌شود. البته از گذشته تا به امروز اساتید رنگ کار برای حل کردن رنگ‌های روغنی از بنزین به جای تینر روغنی استفاده می‌کنند. یکی از مهم‌ترین دلایل استفاده از بنزین به جای تینر روغنی، مدت زمان بالای خشک شدن تینر روغنی است. در ادامه بیشتر به این موضوع می‌پردازیم.

کاربرد تینر فوری چیست؟

تینر فوری هم یکی از حلال‌های مورد استفاده در صنعت رنگ است که از آن برای حل کردن رنگ‌های فوری استفاده می‌شود. از نمونه‌های رنگی فوری می‌توان به سیلر و کیلر و نیم پلی استر و رنگ‌های خودرویی (فوری) اشاره کرد که از این پوشش ها در رنگ چوب استفاده می شود. تینر فوری حلالیت بسیار بیشتری نسبت به تینر روغنی دارد. به عبارتی این تینر به محض در معرض هوا قرار گرفتن، شروع به بخای شدن می‌کند.

در ادامه به بررسی تفاوت‌های تینر فوری و تینر روغنی می‌پردازیم.

تفاوت‌های تینر فوری و تینر روغنی چیست؟

در این بخش به‌صورت تیتر وارد به تفاوت‌های تینر روغنی و تینر فوری می‌پردازیم

تفاوت رنگ تینر فوری و روغنی

تینر روغنی و تینر فوری هر دو شبیه به آب هستند و هیچ رنگ مشخصی ندارند؛ اما یک تفاوت اندکی بین این دو هست. تینر فوری کاملاً شفاف و شبیه به آب هست و تینر روغنی کمی مات و کدر است و زردی دارد. تاکید می‌کنیم که این تفاوت بسیار ناچیز است و تشخیص آن نیاز به تجربه دارد.

بوی تینر فوری و بوی تینر روغنی

بوی تینر فوری و تینر روغنی تفاوت زیادی با هم دارند. با توجه به اینکه امکان انتقال تجربه مربوط به بوی تینر به‌صورت متن وجود ندارد، تلاش می‌کنیم با مثال به این موضوع بپردازیم.

تینر فوری بویی شبیه به بوی استون (لاک پاک کن) دارد؛ اما تینر روغنی بویی شبیه به بوی نفت دارد. یکی از مهم‌ترین ایرادات تینر روغنی همین بوی شبیه به نفت آن است و به همین دلیل نقاش‌ها از بنزین استفاده می‌کنند.

چربی تینر فوری و روغنی

این بخش کمی تخصصی است! زمانی که انگشت دستتان را به تینر روغنی آغشته می‌کنید و مالش می‌دهید، کمی چربی دارد؛ اما تینر فوری چرب نیست و خیلی زود بخار می‌شود.

سرعت تبخیر تینر روغنی و تینر فوری

تینر فوری خیلی زود تبخیر می‌شود و به خاطر همین سرعت تبخیر بالا، وقتی پوست به تینر فوری آغشته می‌شود احساس سرما می‌کنید.

تینر روغنی سرعت تبخیرش بسیار پایین است و یکی از دلایلی که اساتید از بنزین به جای تینر روغنی برای حل کردن رنگ استفاده می‌کنند، همین مورد است.

تینر فوری را نمی‌تواند در هر درجه از حرارت پایینی اجرا کرد ولی تینر روغنی را در درجه‌های پایین نیز می‌شود اجرا کرد.

عوارض تینر فوری

در زمان کار با تینر فوری بسیار با احتیاط عمل کنید. اگر حساسیت تنفسی داشته باشید، بوی این تینر به سیستم تنفسی شما آسیب می‌رساند. پوست برخی افراد به مواد شیمیایی و به‌خصوص تینر بسیار حساس هست و باعث ایجاد زخم و اگزما پوستی می‌شود.

استفاده از تینر فوری در فضای بسته بسیار خطرناک هست و حتماً باید با استفاده از فن یا جریان هوا (باز کردن درب و پنجره) به تخلیه سریع گاز تینر کمک کرد.

در هنگام استفاده از تینر فوری حتما عینک و دستکش و ماسک بپوشید.

اشتعال زایی تینر فوری به‌مراتب بالاتر از تینر روغنی هست و به هیچ عنوان نباید تینر را در معرض جرقه و آتش و حرارت و نور شدید آفتاب قرار داد.

جمع بندی پایانی برای خرید تینر فوری و تینر روغنی

نکته اساسی در مورد خرید تینر روغنی و تینر فوری را هیچ‌وقت فراموش نکنید. برای حل کردن رنگ فوری فقط و فقط از تینر فوری و برای حل کردن رنگ روغنی از تینر روغنی (بهتر از آن بنزین) استفاده کنید.

پست های مرتبط